اجرای یکهزار عنوان برنامه بهمناسبت دهه فجر در مدارس استان سمنان
سمنان- محبان علاء- مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، از افتتاح ۱۱ پروژه آموزشی و ورزشی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: اجرای یکهزار عنوان برنامه بهمناسبت دهه فجر در مدارس استان سمنان برنامه ریزی شده...
سمنان- محبان علاء- مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، از افتتاح ۱۱ پروژه آموزشی و ورزشی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: اجرای یکهزار عنوان برنامه بهمناسبت دهه فجر در مدارس استان سمنان برنامه ریزی شده است.
قاسم شریفی در جمع خبرنگاران در خانه معلم سمنان گفت: این پروژهها شامل 10 کلاس درس با زیربنای 4500 متر مربع فضای آموزشی و 2 هزار و 500 متر مربع فضای ورزشی است که با اعتباری بالغ بر 65 میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به مشارکت خیرین در اجرای این پروژهها، افزود: دو مورد از این پروژهها به صورت صددرصد توسط خیرین ساخته شدهاند که نشاندهنده همراهی ارزشمند مردم با نظام آموزشی است.
شریفی با بیان اینکه سه اتاق بهداشت مدارس هم در این ایام افتتاح خواهد شد، گفت: در این ایام همچنین شاهد بهره برداری از کانون ساختار قامتی ویژه دانش آموزان استان خواهیم بود.
شریفی همچنین به برنامههای گسترده آموزش و پرورش استان در دهه فجر اشاره کرد و گفت: بیش از هزار برنامه در مدارس استان در حال برنامهریزی و اجراست که یکی از شاخصترین آنها، زنگ انقلاب است.
این مراسم نمادین امروز شنبه سیزدهم بهمن ماه، ساعت 9 و 33 دقیقه، همزمان در تمامی مدارس استان و با حضور مسئولان استانی در مدرسه ابتدایی 22 بهمن شهرستان سمنان برگزار خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از دیگر برنامههای شاخص دهه فجر در مدارس خبر داد و گفت: برنامه «مدرسه انقلاب» توسط تشکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در مدارس متوسطه اول و دوم برگزار میشود.
شریفی اضافه کرد: همچنین، جشن «یاوران انقلاب» توسط سازمان دانشآموزی استان سمنان به صورت متمرکز و شهرستانی، در تمامی شهرستانها و مناطق استان اجرا خواهد شد.
وی حضور پرشور دانشآموزان و فرهنگیان در راهپیمایی 22 بهمن را یکی از مهمترین برنامههای دهه فجر عنوان کرد و افزود: آموزش و پرورش استان سمنان آماده است تا با حضور فعال در این مراسم، حمایت خود را از آرمانهای انقلاب اسلامی به نمایش بگذارد.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان بر لزوم امیدآفرینی و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش برای برگزاری باشکوه برنامههای این دهه تأکید کرد.
شریفی اضافه کرد: جشنهای چهلوششمین سال پیروزی انقلاب با تشویق و مشارکت فعال دانشآموزان همراه میشود و برای تحقق شعار «جشن حضور تا ظهور»، امیدآفرینی محور جشنهای این دهه است.
وی اظهار داشت: کارویژههای استانی ازحمله آیین نواختن نمادین زنگ انقلاب، اجتماع بزرگ دانشآموزی یاوران انقلاب، برپایی نمایشگاه انقلاب، شادپیمایی کاروان انقلاب، اعزام راویان ایثارگر به مدارس، برگزاری جشن بزرگ حضور تا ظهور در مدارس شبانهروزی و… با جدیت، پیگیری و اجرا خواهد شد.
شریفی تأکید کرد: این برنامهها نه تنها به تقویت روحیه انقلابی و ملی دانشآموزان کمک میکند، بلکه فرصتی برای معرفی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه آموزش و پرورش است.
وی از برپایی سیزدهمین نمایشگاه دانشآموزی در مدارس با مشارکت دانش آموزان پایههای مختلف استان سمنان خبر داد و افزود: همخوانی سرود انقلابی از دیگر برنامههای دهه مبارک فجر در مدارس استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه امسال قرار است یادواره ۶۰ هزار شهید دانش آموز و فرهنگی در کشور برگزار شود، گفت: در استان سمنان نیز یادواره ۶۰۰ دانش آموز و ۱۲۰ معلم شهید طی ایام دهه فجر برگزار میشود.
فضای فرسوده آموزشی و پرورشی، مهمترین چالش آموزش و پرورش استان سمنان
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: فرصتهای کمنظیری در استان سمنان وجود دارد که مهمترین و نخستین آن، نیروی انسانی دانا با سطح تحصیلات قابل توجه است و وجود خانوادههای بافرهنگ، آگاه به مسائل تعلیم و تربیت، مطالبهگر، علاقهمند به دانش و علم، حضور مسئولان دلسوز و همراه، جایگاه نسبتا مطلوب آموزش و پرورش در دهههای گذشته در زمینه پوشش تحصیلی و سواد، حمایت کمنظیر فرهنگیان و عموم مردم از تیم مدیریتی جدید، وظیفه ما را سنگینتر میکند.
شریفی یادآور شد: با چالشهای جدی روبهرو هستیم که طی سالیانی به دلایل مختلف، انباشته شده که در شأن مردم، دانشآموزان، فرهنگیان و در یک کلام، آموزش و پرورش استان سمنان نیست و مهمترین این چالشها، فضای فرسوده آموزشی و پرورشی اعم از مراکز آموزشی، کانونهای فرهنگیتربیتی، پژوهشسراها، اردوگاهها و کانونها است.
وی تأکید کرد: موضوع مهم دیگر، گسترش آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه و به تبع آن در سطح مدارس و ناکارآمدی برخی از برنامههای حمایتی فرامدرسهای، نبود ارتباط منطقی و همافزا بین مجموعه ارگانها و نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت و تنها ماندن آموزش و پرورش بهویژه مدرسه در برابر حجمِ سنگین مطالبهگریها و چالشهای بیرونی، تراکم جمعیتی بسیار پایین در مراکز دوردست چون روستاها و شرایط سخت تأمین نیروی انسانی در این مراکز و آسیبدیدن کلاسهای مناطق شهری در شهرستانهای بزرگ به دلیل تراکم بالای ۳۵ دانشآموز در ۲۷۱ کلاس درس است که باید به این موضوع توجه ویژهای شود.
شریفی در ادامه افزود: تلاش ما ارتقا کیفی آموزش و پرورش استان سمنان است و برنامهای با رویکردهای مشخص، تنظیم و تدوین شده که پیگیر اجرای آن با تمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان محور و مبنای همه جهتگیریهای نظام تعلیم و تربیت، ارتقا کیفیت و جایگاه مدرسه هستین؛ چراکه هرچه داریم در مدرسه و هر فعالیتی که باید انجام دهیم در این محیط روی میدهد بنابراین نگاه ویژه ما، تحول در فعالیتهای آموزشی و تربیتی با رویکرد مدرسهمحوری است و با تأکید بر ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین، دانشآموزان را نبایست تکبعدی تربیت کرد؛ بلکه باید به تمامی ابعاد این ششساحت بهصورت متوازن توجه شود.
وی یکی از مهمترین رویکردها را بهرهگیری خردمندانه از هوش مصنوعی در آموزش و تربیت نسلهای جدید دانست و گفت: بر این اساس، ۱۲ راهبرد تدوین شده که قرار است با استفاده از این رویکردها در همایش برای ایران، برای مدرسه، برنامههای متعددی، پیشبینی و اجرا شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان تصریح کرد: مهمترین و نخستین اولویت کاری ما نیز ارتقا کیفیت و جایگاه مدرسه بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است و اعتقاد داریم مدرسهمحوری و توجه به زیرنظام مدیریت و راهبری در سطح آموزشگاه، بهترین راهِ نجاتِ آموزش و پرورش است.
وی افزود: در استان برای نخستینبار بهمنظور پیشبرد اهداف تعریفشده در این برنامه بهصورت ویژه و هدفمند به سه شورای مشورتی مبنی بر شورای مشورتی راهبرد رسانه در آموزش و پرورش استان سمنان، شورای مشورتی توسعه فرهنگ هوش مصنوعی در مدارس استان سمنان و شورای مشورتی اقتصادی آموزش و پرورش استان سمنان پرداخته خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه پروژههای نیمهتمام شهرستانها بهطور جدی بیش از پیش پیگیری میشود تا به بهرهبرداری رسد، گفت: رویکرد اصلی و اعتقاد ما این است که مؤفقیت و درخششِ آموزش و پرورش با مدیر مدرسه، ارتباط تنگاتنگ دارد و برای تحقق این موضوع باید بار نگرانی مدیران را کاهش دهیم و مدیران موظف هستند علاوه بر حیطه تخصصی آموزشی یا پرورشی خود به تمامی ساحتهای ششگانه توجه داشته باشند و کمیته توانمندسازی مدیران نیز بدینمنظور طرحریزی شده که بهزودی اجرایی خواهد شد.
شریفی با اشاره به تشکلهای دانشآموزی مبنی بر سه تشکل فعالِ سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان و بسیج دانشآموزی و یک تشکل غیر فعال هلال احمر در استان، پیرامون مولدسازی قول داد تا فضای اولیه برای آموزش دانشآموزان تعبیه نشود تغییر کاربری و جابجایی در هیچ مدرسهای صورت نخواهد گرفت.
وی يادآور شد: انتصابات در مجموعه آموزش و پرورش استان بر اساس شایستهسالاری و شناخت کافی از فرد، صورتگرفته و معتقدم که آموزش و پرورش از مداخله جریانها باید فاصله بگیرد.
شریفی خاطرنشان کرد: ۵ هزار و ۵۰۰ دانشآموز پایه اول تا سوم ابتدایی استان به مدت سهسال، مشمول طرح نظام دوری در استان هستند و اولویت آموزش و پرورش در واقع کیفیتبخشی به هنرستانها است و برای تقویت این موضوع با توجه به صنعتی بودن استان درخصوص راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت، نشستهایی برگزار شده است. مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان سخنانش تأکید کرد: یکی از ابعاد مهم تربیتی دانشآموزان، بُعد اجتماعی و سیاسی است که نباید از آن غفلت کرد و باید با گفتمانهای دانشآموزی، فضای تربیت سیاسی را در مدارس پیش ببریم تا در کنار سایر ساحتها مورد توجه قرار گیرد.
بدون نظر! اولین نفر باشید